microvavevamacrofer

آیا میدانید تفاوت مایکروویو با ماکروفر چیست؟


هنگام خرید مایکروویو تا به حال به این فکر کرده اید که فرق بین مایکروویو با ماکروفر چیست ؟ آیا تا به حال شده تفاوت طریقه استفاده و فهم فرق بین مایکروویو و ماکروفر برایتان سوال برانگیز شود ؟ گاهی افراد فکر میکنند این دو دستگاه کاملا شبیه هم هستند و هیچ فرقی با هم ندارند و هنگام خرید زیاد حساسیت به خرج نمی دهند در صورتی که این کار بسیار اشتباه است بهتر است زمانی که قصد خرید لوازم خانگی و یا لوازم برقی آشپزخانه را دارید مطالعه و تحقیق داشته باشید تا با کمترین هزینه بهترین و کاربردی ترین لوازم و مایحتاج زندگی خود را فراهم کنید ، با ما همراه باشد.

مایکروویو یا ماکروویو چیست و چگونه کار میکند؟

مایکروویو یا ماکروویو را ابتدا تعریف میکنیم تا شما بیشتر با این دستگاه برقی که امروزه نیاز اکثر خانه ها شده است بیشتر آشنا شوید، ماکروویو یا مایکروویو  به دستگاهی گفته می شود که جهت پخت یا گرم کردن غذا به المنت تابشی و گرمکن با اشعه لیزر که همان امواج ماکرو است تعبیه شده است، می توان گفت مایکروویو دستگاهی است که فقط مجهز به گرمکن با اشعه (امواج ماکرو) و المنت تابشی از بالا است که باعث ایجاد گرما و افزایش سرعت پخت غذا خواهد شد.

در دستگاه مایکروویو یا ماکروویو امواج با طول موج کوتاه که قسمتی از طیف الکترومغناطیس راتشکیل می دهند که مانند پرتوهای نور قابل دیدن هستند. این امواج در صنعت با طول موج کوتاه برای فرآوری مواد غذایی و پختن غذاها کاربرد دارد البته این نکته قابل اهمیت است که بدانید این امواج در زمان برخورد با یک ماده امکان دارد منعکس، جذب و یا منتشر شوند.

[note style=”6″ icon=”yes” class=”template-style”] حتما بخوانید : هزینه تعمیرات مایکروویو [/note]

مایکروویو ( ماکروویو) بدین گونه کار میکند که ریز موج های الکترومغناطیسی که بر روی آب غذا می تاباند  باعث جنبش آب و مولکول های قطبی در غذا می شود و این امر باعث تولید گرما در نتیجه گرم شدن یا پخت غذا در مدت زمان کوتاه خواهد شد.

امواج الکترومغناطیسی از مواد غیر فلزی مانند پلاستیک و شیشه عبور می کنند ولی مواد فلزی این امواج را منعکس خواهند کرد و موادی که دارای آب هستند اعم از انواع غذاها، این امواج را جذب خواهند کرد. فرکانس امواج ذکر شده بین ۳۰۰ مگاهرتز تا چندین گیگاهرتز خواهد بود ، برد این امواج بسیار کوتاه ولی میزان نفوذ امواج مایکروویو(ماکروویو) بسیار بالا است.

البته مایکروویو (ماکروویو) علاوه بر لرزاننده ی امواج دارای چند المنت تولید و به بازار عرضه می شود که جهت گریل و فر بهره برداری می شود که این دستگاه با این ویژگی مایکروویو گریل دار شناخته شده است. طراحی مایکروویو (ماکروویو) همانطور که گفتیم امواج با طول موج کوتاه را حبس می کند.

microvavevamacrofer2

ماکروفر چیست و چگونه کار میکند؟

ماکروفر به دستگاهی گفته می شود که تمام قابلیت های یک ماکروویو را داردکه چند نوع حرارت دهی به آن اضافه شده است از جمله حرارت سه بعدی، کانوکشن و فن و گریل می باشد.

به طور کلی در فارسی ماکروفر تندپز معنی شده است. یعنی دستگاهی(ماکروفر) که غذا را با سرعت بالا می پزد، در ماکروفر غذا در یک محیط بسته و در دمایی یکنواخت غذا گرم و یا پخته خواهد شد. بعضی از ماکروفرها با گاز کار میکنند و می توان دما را بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ درجه ی سانتی گراد تنظیم کرد که در این صورت پخت تمامی قسمت های غذا به طور یکنواخت انجام خواهد شد.

در اکثر مواقع افراد مایکروفر و ماکروویو را با هم اشتباه میگیرند، شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که فرق ماکروویو با ماکروفر چیست؟ حتی از لحاظ دستور زبان انگلیسی نیز میکرو یا ماکرو به معنای “کوچک” و ویو به معنای امواجی با تعداد نوسانات و یا فرکانس بالا ، با طول موج کوتاه معنی می دهد.در ادامه تفاوت های بیم مایکروویو و ماکروفر را بررسی خواهیم کرد با ما همراه باشید.

مشاهده  پاک کننده قوی چربی گاز

microvavevamacrofer3

تفاوت های مایکروفر با مایکروویو

  • مایکروویو با طول موج کوتاه بخشی از طیف الکترومغناطیس را قابل رویت می کند.
  • در مایکروویو این امواج در زمان برخورد با یک ماده امکان دارد منعکس، جذب و یا منتشر شوند.
  • مواد غیر فلزی امواج مایکروویو را عبور می دهند.
  • مواد فلزی امواج مایکروویو را منعکس می نمایند.
  • موادی که دارای آب هستند امواج مایکروویو را جذب می نمایند.
  • فرکانس امواج مایکروویو بین ۳۰۰مگاهرتز تا چندین گیگاهرتز و برد امواج مایکروویو بسیار کوتاه م باشد .
  • نفوذ امواج مایکروویو بسیار بالاست بطوریکه حتی از گرد و غبار نیز قابل عبور کردن است.
  • ماکروویو علاوه بر لرزاننده ی امواج دارای چند المنت برای گریل و فر دارد.
  • مایکروفر سبب می شود پخت غذا در یک محیط بسته و سریع تر انجام شود.
  • مایکروفرها گاهی با گاز کار کرده و کاربر می تواند دما را بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ درجه ی سانتیگراد تنظیم نماید .
  • مایکروویو مواد غذایی را با ساطع کردن امواج با طول موج کوتاه و در کمترین زمان، گرم و یا می پزد.
  • مایکروفر با داشتن المنت گرمایی غذا را در مدت زمانی نسبتا بیشتر از مایکروویو کاملا گرم و یا می توان گفت غذا را مغز پخت می کند.
  • هیچ مدرک قابل قبول بر مضر بودن تشعشعات تابیده شده بر مواد غذایی از طریق دستگاه مایکروویو اثبات نشده است و سرطان‌زا بودن غذاهای پخته شده توسط این دستگاه تکذیب شده است.
  • حجم، شکل ظاهری و مقدار رطوبت موجود در ماده غذایی بر زمان و کیفیت پخت موثر می باشد.
  • ظروفی که در مایکروویو استفاده می شوند باید ظروف سرامیکی، پیرکس، آرکوپال و برخی ظرف‌های پلاستیکی با علامت مایکروویو باشند، گاهی ظروف فلزی و فویل‌ها باعث ایجاد جرقه و آتش‌سوزی احتمالی خواهند شد، ظروف پلاستیکی معمولی هنگام استفاده در مایکروویو از بین می روند و یا به اصطلاح آب می‌شوند.
  • لبه یا دیواره ظروف مایکروویو نباید با رنگ‌های فلزی تزئین شده باشد زیرا ممکن است تولید جرقه کند و یا ظرف خراب شود.

به طور کلی می توان گفت اصلی ترین تفاوت ماکروفر و مایکروویو در نوع فرآیند پخت و پز می باشد، همانطور که گفته شد طراحی ماکروفر جهت پخت، دما و گرما می باشد ولی ماکروویو علاوه بر دما و گرما از اشعه Wave نیز استفاده خواهد کرد. توصیه می شود جهت تعمیرات مایکروویو و ماکروفر، به تعمیرکاران مجرب اطمینان کنید. زیرا تعمیر مایکروویو و ماکروفر بسیار مشکل و تخصص و آموزش خود را نیاز دارد.


microvavevamacrofer1

15 مورد کاربرد صحیح از مایکروویو و ماکروفر

در اکثر مواقع باور مردم بر این است که مایکروویو تنها برای پختن غذا و یا گرم کردن آن قابل استفاده می باشد ، در ادامه کاربردهای  دستگاه مایکروویو که شاید تا به حال نمی دانستید را شرح می دهیم تا با کارکردن از مایکروویو لذت ببرید. این موارد عبارتند از:

  • می توان با کمک مایکروویو از مرکبات آب میوه بیشتری گرفت ، اگر می خواهید آب لیموشیرین یا لیموترش را که در یخچال بوده است را به راحتی بگیرید کافی است ان ها را برای مدت 20 ثانیه در مایکروویو گرم کنید آنگاه متوجه می شوید که آبگیری هم راحت تر قابل انجام است و هم آب بیشتری می توان گرفت و به طور کامل آبگیری انجام می شود.
  • با کمک مایکروویو می توان سبزیجات را راحت تر پخت به طوریکه سبزیجات خواص خود را از دست ندهند، سبزیجات را در داخل مایکروویو می توان بدون نیاز به آب پخت ، برای این کار کافی است سبزیجات را بصورت یک لایه داخل یک بشقاب پهن کنید، سپس با پلاستیک بشقاب را بپوشانید و با حرارت بالا آنها را داخل مایکروویو بپزید. به این نکته توجه داشته باشید که زمان پخت سبزیجات نسبت به هم متفاوت می باشد ؛ برای سبزیجات ترد مانند اسفناج ، قارچ یا نخود فرنگی بعد از سی ثانیه باید آنها را از دستگاه بیرون آورد ولی برای سبزیجاتی مانند هویج زمان پخت 4 دقیقه نیاز می باشد.
  • شاید باورتان نشود از مایکروویو برای ضدعفونی کردن و دفع بوی بد اسکاچ ظرفشویی نیز استفاده می شود، مثلا زمانی که برای شستن ظرف ماهی از اسکاچ و اسفنج ظرفشویی استفاده میکنید حتما بعد از استفاده، اسکاچ یا اسفنج بوی بد ماهی را خواهد گرفت بعضی از افراد ترجیح می دهند دیگر از آن اسکاچ یا اسفنج استفاده نکنند و آن را دور بیندازند ، اما با کمک مایکروویو می توانید مجدد از آن استفاده کنید به این طریق که اسکاچ را باید در یک ظرف آب و آبلیمو یا سرکه خیس کرد بعد آن را به مدت یک دقیقه در مایکروویو بگذارید. برای برداشتن اسکاچ از داخل مایکروویو حتما دستکش مخصوص آشپزی به دست کنید. اسکاچ شما بوسیله حرارت مایکروویو( ماکروفر)  کاملا ضدعفونی شده و دیگر بوی بد نخواهد داد.
  • یکی دیگر از موارد کاربرد مایکروویو ضد عفونی کردن تخته گوشت یا تخته خرد کن سبزی داخل مایکروویو می باشد، ابتدا باید تخته گوشت را به خوبی بشویید سپس یک لیمو تازه روی آن بمالید و به مدت یک دقیقه در مایکروویو بگذارید، حرارت مایکروویو به خوبی آن را ضدعفونی خواهد کرد.
  • زمانیکه عسل را برای مدت زمان طولانی در یخچال نگهداری میکنید سفت و غیر قابل استفاده خواهد شد.کاربرد دیگر مایکروویو برای نرم کردن عسل می باشد ، عسل سفت شده را می توانید به مدت 30 ثانیه و یا یک دقیقه در مایکروویو گذاشته و بعد میل کنید.
  • نگهداری کرم های آرایشی در یخچال کار اشتباهی نیست ولی استفاده مجدد از کرم داخل یخچال سخت می باشد از این رو برای گرم کردن محصولات آرایشی می توان از مایکروویو استفاده کرد ، البته گرم شدن یک کرم آرایشی بعد از اینکه از یخچال بیرون می آورید پانزده تا بیست دقیقه وقت شما را خواهد گرفت که این زمان با کمک دستگاه مایکروویو براحتی به حداقل می رسد. البته قبل از زدن کرم روی صورت گرمی آن را باید با دست تان امتحان کنید. حتی جهت امنیت و حفاظت بهتر از کرم و لوازم آرایشی می توان کرم را داخل یک ظرف مخصوص مایکروویو قرار داد سپس داخل مایکروویو گرم کرد.
مشاهده  عیب یابی اجاق گاز

microvavevamacrofer5

  • می توان ماهی قزل آلا و سبزیجات و سیب زمینی را در مدت زمان بسیار کمی حدودا 10 دقیقه ، در این دستگاه برای صرف آماده کرد. می توانید برای سرخ کردن، پختن، بخار پز کردن غذاهایتان از مایکروویو استفاده کنید. تنها باید برای هر نوع طبخ غذا مدت زمان دستگاه را تنظیم کنید.
  • با کمک مایکروویو نمی توان سیب زمینی را کبابی و برشته کرد ولی می توان آن را درمدت 4 دقیقه به خوبی به طبخ رساند یا به اصطلاح مغز پخت کرد. حتی می توانید باقی غذاهایتان را نیز به طور همزمان در مایکروویو بپزید. البته باید ابتدا با یک چنگال سیب زمینی را سوراخ کرده و به مدت دو دقیقه در دستگاه بگذارید سپس بعد از دو دقیقه آنها را بیرون آورده و باز به مدت 2 و یا 3 دقیقه دیگر در مایکروویو بگذاربد تا کامل بپزد . برای درست کردن پوره سیب زمینی ، قبل از اینکه شیر را به سیب زمینی اضافه کنید کمی شیر را گرم کنید.
  • با کمک مایکروویو می توانید آجیل ، نان و نارگیل را برشته کنید که این کار زمان زیادی از شما نخواهد گرفت ، غالبا برشته کردن آجیل را با کمک یک ماهیتابه تجربه کرده اید کافی است یکبار این کار را با مایکروویو انجام دهید خواهید دید چقدر زمان کمتر و راحتت برشته کردن آچیل انجام پذیر خواهد بود، ابتدا آجیل یا نان را باید در یک بشقاب بریزید و آنها را پراکنده کنید بطوریکه بهم نچسبند و برای 2 یا 3 دقیقه در مایکروویو بگذارید و هر یک دقیقه بشقاب را از دستگاه بیرون بیاورید و بشقاب را تکان دهید تا آجیل یا نان و … در آن جابجا شود، بعد از اینکه بشقاب را از دستگاه بیرون آوردید، بگذارید مواد داخل آن برای یک دقیقه ای بماند تا کامل سرد شود وقتی سرد شد آماده میل کردن خواهد بود.
  • مایکروویو جهت حرارت دادن خمیر نیز قابل استفاده می باشد، البته در چندین مرحله می توانید این کار رابکنید که شروع میکنیم ابتداخمیر نان و یا خمیر غذایتان را در حدود 15 دقیقه در مایکروویو بگذارید و بسرعت غذایتان را آماده کنید.سپس خمیر را در یک کاسه بزرگ بگذارید و روی آن را با یک پلاستیک بپوشانید . 250 گرم آب در یک کاسه بریزید و در پشت کاسه خمیر بگذارید. حال با حداقل ترین حرارت مایکروویو 10 درصد قدرت مایکروویو بمدت 3 دقیقه خمیر را حرارت دهید ، بعد از حرارات دادن باید بمدت 3 دقیقه در مایکروویو بماند. در مرحله اخر باید سه دقیقه دیگر هم خمیر را حرارت دهید ، و بعد از حرارت مرحله آخر بگذارید 6 دقیقه دیگر در دستگاه بماند. حال خمیر پف کرده و آماده می باشد.
  • برشته کردن سیر نیز با کمک مایکروویو امکان پذیر است، سرخ کردن سیر داخل یک ماهیتابه و روی گاز در حدود 45 دقیقه وقت شما را خواهد گرفت. اما همین کار را با دستگاه مایکروویو حداکثر 8 دقیقه طول خواهد کشید. باید ابتدا سر سیر را ببرید تا حبه های سیر مشخص شود سپس حبه ها را در یک ظرف کوچک و عمیق بگذارید، آن را با فلفل ترکیب کنید و 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون به مخلوط تان اضافه کنید. 2 قاشق غذاخوری آب ته ظرف بریزید و روی ظرف را با یک پلاستیک بپوشانید و در حدود 7 دقیقه در مایکروویو بگذارید ، بعد از اینکه 7 دقیقه تمام شد، چند لحظه ای صبر کنید و بعد ظرف را از دستگاه بیرون بیاورید مواظب باشید و برای برداشتن پلاستیک از ظرف چند لحظه ای صبر کنید.
  • برای نرم کردن شکر قهوه ای با کمک مایکروویو ابتدا، شکر را در یک ظرف پلاستیکی بگذارید کمی آب به آن اضافه کنید، و با حرارت متوسط 10 تا 20 ثانیه در مایکروویو بگذارید.
  • کباب کردن غذاها توسط مایکروویو یکی از پر کاربرد ترین کاری است که می توان استفاده کرد، زیرا زمان پخت سبزیجات کاهش می یابد و می توان هر کدام را به صورت جداگانه در مایکروویو به طبخ رساند و بعدا آنها را روی کباب پز طبخ کرد.
  • سیب زمینی ها را به مدت 2 دقیقه در مایکروویو می توان حرارت داد، سپس فلفل دلمه ای را برای یک دقیقه در مایکروویو قرار داد. بعد از آن ، سبزیجات دیگر غذایتان را هم به طور جداگانه در مایکروویو بگذارید .
  • باید درون اتاقک دستگاه همیشه تمیز باشد، ذرات سوخته، پاشیده و پرت شده درون آن را حتما پاکسازی کنید، مدام صحت عملکرد لبه‌های در و قسمت لولا را بررسی کنید. برای نظافت، بویژه تمیز کردن واشر درزگیر، به هیچ وجه از اسکاچ، سیم ظرفشویی و ابزار خراش دهنده یا مواد شوینده خورنده استفاده نکنید. برای جلوگیری از پاشیدن محتویات غذا ظرف را با درهای مناسب بپوشانید اما یادتان باشد درها را محکم نکنید زیرا این کار خطر انفجار و ترکیدگی خواهد شد.
مشاهده  تعمیر سشوار بوش
اشتراک در
اطلاع از

0 نظر و یا سوال خود را بپرسید
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها