علت بالا رفتن دمای یخچال

علت بالا رفتن دما یخچال

یخچال یکی از مهم ترین لوازم خانگی است که امروزه در هر خانه ای دیده می شود. نگهداری از مواد غذایی تقریبا بدون یخچال غیر ممکن می شود و خرابی یا عدم وجود این وسیله می تواند یکی از بزرگترین معضلات هر خانه ای باشد و باید به سرعت تعمیر شود.کارکرد اصلی یخچال بسته به سرمایی است که در فضا ایجاد می کند و هوا را خشک و خنک نگه می دارد. در محیط های خشک و خنک نیز فاسد شدن مواد غذایی بسیار تقلیل پیدا می کند و به شما توانایی نگهداری از آن در دراز مدت میدهد. اما برخی با وجود برخی علت بالا رفتن دما یخچال اتفاق می افتد که یکی از پر گزارش ترین مشکلاتی است که برای این وسیله خانگی اتفاق می افتد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه برطرف کردن علت بالا رفتن دما یخچال یا علت کم شدن سرمای آن ، این مطلب را از دست ندهید.

چرا حل کردن علت بالا رفتن دما یخچال اهمیت دارد ؟

موتور یخچال و میزان فعالیت آن بر اساس دمای داخلی یخچال انجام می شود. در حقیقت اگر دمای یخچال شما بیش از اندازه سرد شده باشد فعالیت موتور کاهش پیدا می کند تا به دمای عادی برسد. و بالعکس اگر دمای یخچال بالاتر از میزان عادی باشد ، موتور بیشتر از حالت عادی کار می کند تا دما را به حالت عادی برگرداند. اما از آنجا که علت بالا رفتن دما یخچال هنوز بر طرف نشده است یخچال سرد نمی شود و موتور به فعالیت بیش از اندازه خود ادامه می دهد.

در نتیجه فعالیت بیش از اندازه ی موتور در یک مدت مشخص ، اسیب هایی به این قسمت و سایر اتصالات یخچال وارد می شود و حتی ممکن است موتور دستگاه شما را دچار سوزش یا نیم سوز شدن کند. به همین علت است که اهمیت دارد به محض مشاهده ی نشانه هایی از سرد نبودن یخچال یا بالا رفتن دمای آن به دنبال علت بالا رفتن دما یخچال باشید و آن را تعمیر نمایید.

در این مطلب ما به شما کمک خواهیم کرد که علت کم شدن سرمای یخچال خود را پیدا نمایید. با ما همراه باشید.

علت بالا رفتن دما یخچال

علت بالا رفتن دما یخچال چیست ؟

علت های مختلفی ممکن است در کم شدن سرمای یخچال دخیل باشند. از مکان قرار گیری تا خرابی یکی از قطعات داخلی می تواند موجب کاهش دما درون فضای یخچال گردد. مهم ترین علت کم شدن سرما یخچال به این شرح می باشد :

1- پر بودن بیش از اندازه یخچال

از قدیم تا کنون پر بودن یخچال از نشانه های مثبت هر خانه ای بوده است. اما بسیاری از اهالی خانه اطلاع ندارند که همین پر بودن بیش از اندازه یخچال عامل خرابی این وسیله خانگی می باشد. اگر یخچال بیش از اندازه پر باشد سیستم تهویه مطبوع یخچال و همچنین سیستم گردش و جریان هوا مسدود می شود و یا به سختی کار می کند. کاهش جریان هوا که ناشی از پر بودن یخچال است علت بالا رفتن دمای یخچال می شود پس برای افزایش عمر یخچال خود ، میزان مناسبی از مواد غذایی را داخل آن قرار دهید.

مشاهده  علت جرقه زدن کلکتور جاروبرقی

2- کثیفی کندانسور یخچال

کندانسور یخچال همانطور که از اسم آن مشخص است ، قسمت خنک کننده یخچال می باشد که وظیفه سرد کردن گاز یخچال را به عهده دارد. مکان قرارگیری این قطعه و وظیفه ای که به عهده دارد باعث می شود که پس از مدتی استفاده از یخچال ، بر روی این قطعه گرد و غبار بشیند. گرد و غبار  عامل خرابی و ضعیفی بسیاری از قطعات انواع لوازم خانگی می باشد. یخچال خود را برق بکشید و با استفاده از پارچه خشک و تمیز کندانسور یخچال خود را به خوبی تمیز کنید تا مشکل کاهش سرمای داخل یخچال به خوبی حل گردد و علت بالا رفتن دما یخچال از بین برود.

شایان ذکر است حتی اگر دمای داخل یخچال شما کاهش پیدا نکرده است نیز ، پیشنهاد می شود که هر چند ماه یکبار ( 7 ماه یکبار) ابن قطعه را نظافت بفرمایید تا به قطعات دیگر مانند کمپرسور یخچال اسیب نرسد.

3- خرابی فن

این فن موتور می باشد که هوای سرد را به داخل یخچال می فرستد و باعث گردش جریان هوای سرد می گردد. طبیعیتا خرابی این قسمت به کم شدن سرمای یخچال منجر می شود پس اگر دمای یخچال شما بالا رفته است ، از برسی این قسمت غافل نشوید. یخچال به طور معمول از سه فن برخوردار می باشد که شامل فن داخلی – کمپرسور و اپراتور می باشد و خرابی هر کدام از این قطعات تولید سرمای یخچال را به مشکل رو به رو می کند و علت بالا رفتن دما یخچال می گردد.

تعویض و برسی قطع شدن سیستم فن ها به طور معمول نیاز به یک تکنسین و تعمیر کار یخچال دارد. به شما پیشنهاد می کنیم برای برسی از این قطعات از خدمات تعمیرات یخچال استفاده نمایید.

علت بالا رفتن دما بخچال

4- خراب شدن لاستیک دور یخچال

لاستیکی که دور یخچال قرار داد قطعه ای ساده ولی بسیار مهم می باشد. خرابی یا پوسیدگی لاستیک یخچال که ممکن است برای هر دستگاهی در هر برندی مانند ال جی یا سامسونگ اتفاق بیوفتد از مهم ترین علت بالا رفتن دما یخچال می باشد. خرابی لاستیک دور یخچال باعث می شود که با بسته شدن در هوای سرد به خوبی محبوس نمی شود و سرمای یخچال کم کم از فضای داخلی به بیرون نشتی می کند. خارج شدن هوای سرد از یخچال باعث می شود که دما به مرور بالا برود و علاوه بر خرابی مواد غذایی ، موتور و سایر قطعات یخچال نیز آسیب ببینید.

با تعویض لاستیک یخچال که امری ساده و کم هزینه نیز می باشد به راحتی می توانید این مشکل را حل نمایید.

5- نشتی و سوراخ شدگی جریان گاز یخچال

کندانسور قطعه ای است که با سرد کردن  گاز درون یخچال ، موجب خنک شدن قضای داخل دستگاه می باشد. در حقیقت این خنکی و سرمای گاز است که موجب خنک شدن یخچال می گردد که گاهی به علت سوراخ شدن یا نشتی محل عبور جریان ، گاز خنک شده از آن خارج می گردد که برفک زدن نیز از اولین نشانه های آن می باشد. برای بر طرف سازی علت بالا رفتن دما یخچال نشتی گاز را حتما برسی کنید. بدین منظور می توانید از دستگاه نشت یاب الکتریکی استفاده نمایید. راه دیگر پیدا کردن نشتی گاز این می باشد که یخچال را به طور کامل تخلیه کنید ، آن را از برق بکشید و مجددا به برق بزنید. اگر یخچال شما خنک نشد احتمالا از جایی گاز خنک یخچال نشتی پیدا کرده است.

مشاهده  پاک کننده قوی سینک ظرفشویی استیل

6- خرابی قطعه ترموستات

ترموستات که در اکثر لوازم برقی وجود دارد ، وظیفه برسی دمای یخچال را دارد. خرابی ، تغییر حساسیت یا از کار افتادگی ترموستات می تواند به کاهش سرمای داخل یخچال منجر گردد. امری که باعث می شود تا فعالیت موتور با نوسان دما تغییر کند گزارش ترموستات است. خرابی ترموستات موجب می شود تا کاهش دمای فضا به موتور گزارش نشود و در نتیجه تغییری در فعالیت موتور به وجود نیاید. همین موضوع علت بالا رفتن دما یخچال می شود که تنها با تعمیر و یا تعویض این قطعه امکان پذیر است. خرابی ترموستات گاهی توسط مصرف کنندگان یخچال سامسونگ گزارش می شود و از آنجا که تعمیرات آن تخصصی می باشد بهتر است از طریق یک تعمیرکار یخچال آن را پیگیری نمایید.

علت کم شدن سرما یخچال

7- اسیب دیدگی برد یخچال

برد مهم ترین قطعه هر وسیله الکتریکی است و تمامی برنامه ریزی ها و وطایف تعریف شده دستگاه بر عهده ی این قسمت می باشد. گاهی در نتیجه استفاده نادرست یا مدت زمان طولانی مصرف ، برد دستگاه دچار یخچال می شود. این مشکل در بین یخچال های ال جی متداول می باشد و مشکلات زیادی را ایجاد می کند که یکی از آن ها علت بالا رفتن دما یخچال است . تعمیر برد یخچال بسیار حساس و تخصصی می باشد و بهتر است به دست یک تعمیر کار حرفه ای صورت بگیرد.

8- خرابی موتور یا کمپرسور

در نهایت مهم ترین و اساسی ترین مشکلی که می تواند برای هر وسیله برقی صورت بگیرد خرابی موتور می باشد. موتور و کمپرسور از مهم ترین و اساسی ترین قسمت های یخچال می باشد که در اثر باز گذاشتن در یخچال ، قرار داد در فضای نا مناسب و خفه بودن محیط قرار گیری یخچال ممکن است برای دستگاه شما ایجاد گردد. اگر خرابی و ضعیف شدن موتور و کمپرسور به موقع بر طرف نگردد می تواند موجب سوختن موتور شود پس اگر سرمای یخچال شما از دست رفته است حتما علت بالا رفتن دما یخچال را برسی نمایید تا اسیب گسرده تری به دستگاه وارد نگردد.

ما در این مطلب سعی کردیم تا مهم ترین علت های کاهش دمای یخچال را برسی کنیم. توجه داشته باشید که هر چقدر هم که برند یخچال شما با کیفیت باشد در اثر سوء مصرف می تواند دچار خرابی گردد. برند های ال جی ، سامسونگ و حتی بوش که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هم ممکن است روزی به با کاهش سرما روبه رو شوند. تعمیرات و برطرف سازی علت بالا رفتن دما یخچال گاهی به امری تخصصی تبدیل می گردد و باید توسط یک متخصص و تکنسین یخچال برسی گردد.

اگر نیاز به تعمیرات لوازم خانگی دارید و تخصص لازم جهت تعمیر آن را ندارید ، کافیست با مرکز تعمیرات ژاو تماس بگیرید تا متخصصین فنی ما در سریع ترین زمان ممکن در محل شما حضور پیدا کنند.

بالا رفتن دمای یخچال چه اسیبی به یخچال وارد می کند ؟

علاوه بر اینکه مواد غذایی زودتر فاسد می شود، موتور یخچال نیز ممکن است دچار سوزش گردد.

مهم ترین علت بالا رفتن دمای یخچال چیست؟

خرابی موتور ، پر بودن بیش از اندازه یخچال یا خرابی برد یخچال می تواند علت بالا رفتن دما یخچال باشد.

مشاهده  تعمیر زنگ زدگی درب یخچال

آیا رگلاژ نبودن درب یا خرابی لاستیک دور یخچال می تواند تاثیری در بالارفتن دمای یخچال شود ؟

بله - این دو مشکل می تواند تاثیر مستقیم در بالا رفتن دمای یخچال داشته باشد که تعمیرات ساده ، آسان و کم هزینه می باشد.

اشتراک در
اطلاع از

0 نظر و یا سوال خود را بپرسید
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها