خرید سولاردام یا خرید مایکروویو

خرید سولاردام بهتر است یا خرید مایکروویو؟


خیلی از افراد زمان خرید دچار نگران و تردید می شوند و بین مایکروویو(ماکروویو) یا سولاردام (سولاردوم) انتخاب برایشان سخت می شود به نظر شما خزید سولاردام (سولاردوم) بهتر است یا خرید مایکروویو(ماکروویو)؟ اولین نکته ای که باید بگوییم این است که جواب دادن به این سوال دقیقا به نیازهای شما برمی‌گرده، زیرا همانطور که می دانید مایکروویو(ماکروویو) و سولاردام (سولاردوم) در خیلی از قابلیت‌ها مشابه هستند، در بعضی دیگر متفاوت عمل می‌کنند. خیلی وقت ها تفاوت و شباهت های این دو دستگاه از ذهن خارج می‌شود، اطلاعات کافی برای تجزیه‌وتحلیل کالاهای مختلف ندارید. در این مقاله به شما درباره مایکروویو(ماکروویو)، سولاردام (سولاردوم) و تفاوت‌های این دو می‌گوییم.

 

امروزه در طراحی دکوراسیون منازل در بیشتر آشپزخانه ها از گازهای صفحه‌ای و بدون فر استفاده می‌شود، پس خرید وسایلی مانند ماکروویو یا سولاردام (سولاردوم) برای درست کردن انواع غذا و کیک ضروری خواهد بود. ضمن اینکه مدت زمان اندکی برای آماده‌سازی غذاهای مختلف با آن لازم است و این برای زندگی‌های امروزی واقعا ایدهآل می‌شود. اما مکانیزم و عملکرد مایکروویو(ماکروویو) دقیقا چگونه است؟ خرید آن برای کسی که فِر دارد هم مفید خواهد بود؟ از میان هم‌تایانش در بازار، بهترین گزینه است؟ اما چه دستگاهی رو بخریم بهتره؟ پس اگر در مورد این دو دستگاه اطلاعات بیشتری می خواهید بدانید، با ما همراه باشید.

در مایکروویو(ماکروویو) امواج الکترومغناطیسی با سرعت بالایی، باعث به جریان افتادن مولکول‌های آب موجود در موادغذایی می شود و با گرم‌کردن سریع این مولکول‌ها، غذا را در مدت زمان اندکی میپزد یا گرم کند. از آنجا که قدرت نفوذ این امواج به تمام سطح غذا یکسان نیست، باید برای پختن یا گرم‌شدن تمام قسمت‌های موادغذایی، هر چند دقیقه یک‌بار، غذا را زیر و رو کرد.

در سولاردام (سولاردوم)، علاوه بر این امواج از یک لامپ هالوژنی هم کمک گرفته شده است. گرمای حاصل از این لامپ می‌تواند قدرت پخت یا کباب‌شدن بهتر غذاها را تا حد قابل‌توجهی بالا ببرد. سولاردام (سولاردوم)، تمام ویژگی‌های یک مایکروفر را دارد و علاوه بر آن می‌تواند غذا را از پایین هم گریل کند. بد نیست بدانید گزینه کانوکشن که در تمام سولاردام (سولاردوم)‌ها وجود دارد، می‌تواند غذا را با 4 برابر سرعت اجاق‌های معمولی اما با حفظ طعم و مزه غذایی که روی گاز پخته می‌شود برای شما آماده کند.

 

 مایکروویو(ماکروویو) به کمک اشعه به پخت غذاهای مختلف کمک می‌کند. این یعنی، سرعت تهیه غذا با آن بسیار کمتر از غذا درست‌کردن با گازهای معمولی است. دستورالعمل‌ها و مدت‌زمانی که برای پخت مواد مختلف از سوی این وسیله پیشنهاد می‌شود هم کار پخت‌وپز را برای کسانی که سررشته زیادی از آشپزی ندارند، راحت می‌کند.

آیا می دانید مایکروویو(ماکروویو) چیست و چگونه کار میکند؟

همان طور که میدانید در مایکروویو(ماکروویو) ابزاری به نام مگنترون وجود دارد در این قسمت امواجی ایجاد میشود که دارای فرکانس ۲۴۵۰ مگاهرتز هستند. سپس این امواج به دیواره‌های محفظه مایکروویو(ماکروویو) برخورد می‌کنند و به دلیل اینکه این دیواره و یا محفظه‌ها به صورت فلزی هستند این امواج را منعکس خواهد کرد. بعد از اینکه امواج منعکس می‌شوند این امواج بر روی ماده غذایی که داخل مایکروویو(ماکروویو) شما قرار دارد می‌نشیند و متمرکز خواهد شد.

آیا می دانید مایکروویو(ماکروویو) چیست و چگونه کار میکند؟

این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده است که تنها در صورت بسته بودن درب دستگاه امواج تولید می‌شود و به محض باز شدن درب امواج متوقف می‌شود. البته در مواردی که لولا یا درب دستگاه آسیب دیده و یا خراب باشد در زمان روشن بودن دستگاه مقداری از امواج مایکروفر به بیرون نشت می‌کند که باید به سرعت دستگاه تعمیر شود.

داخل همه مواد غذایی مولکول‌ آب وجود دارد این امواج به دلیل فرکانس بالایی که دارند باعث می‌شوند که این مولکول‌ آب جنبش بالایی پیدا کنند تا جایی که جنبش و نوسان این مولکول‌های آب داخل مواد غذایی به حدود یک میلیون بار در ثانیه برسند.

 

حالا که جنبش مولکول‌های آب به حدود یک میلیون بار در ثانیه رسید سپس به مولکول‌های ماده غذایی، این جنبش‌ها منتقل می‌شود و وقتی مولکول‌های ماده غذایی هم دارای نوسان بالایی می‌شوند اصطکاکی به وجود می‌آید که همین موضوع باعث بالا رفتن دمای مواد غذایی با سرعت خیلی زیاد می‌شود.

آیا می دانید مایکروفر (ماکروفر) چیست و چگونه کار میکند؟

مایکروفر دستگاه چند منظوره‌ای است که به وسیله همان مگنترون که در بالا توضیح دادیم و یک المنت کار می‌کند و برای پخت مواد غذایی، یخ‌زدایی و گرم کردن و گریل غذا به کار می‌رود. ماده غذایی در مایکروفر به طور کامل پخته می‌شود و تمام میکروب‌های بیماری‌زا آن از بین می‌رود و به خاطر سرعت پخت ویتامین‌هایی که در روش‌های معمول از بین می‌روند، فرصت نابودی ندارد.

مشاهده  تعمیرات جاروبرقی در اکباتان

در مایکروفر کلیدهایی تعیین شده که می‌توانید انتخاب کنید که مواد غذایی به چه روشی پخته شود یعنی فقط با ویو یا همان اشعه یا با المنت گریل شود یا اینکه با هر دو اشعه و المنت پخته شود.

داشتن المنت در مایکروفر مزیت بسیار بالایی است چون به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید انواع مدل پخت و پز‌ها و گریل‌ها را برای انواع غذا‌ها و کیک و شیرینی‌ها را داشته باشید.

پس تا اینجا متوجه شدیم که تفاوت مایکروویو(ماکروویو) و مایکروفر این است که در مایکروویو(ماکروویو) فقط از اشعه برای پخت و پز و گرم کردن مواد غذایی استفاده می‌شود ولی در مایکروفر هم از اشعه و هم از المنت استفاده می‌شود که کارایی بالاتری دارد.

آیا میدانید سولاردام (سولاردوم) چیست و چگونه کار می‌کند؟

بگذارید از عملکرد سولاردام (سولاردوم) هم برایتان بگوییم تا بعد بتوانید راحت‌تر و دقیق‌تر تصمیم‌ بگیرید که کدام را جواب و کدام را انتخاب کنید! سولاردام (سولاردوم) هم عملکردی مشابه با مایکروویو(ماکروویو) دارد ولی با این تفاوت که المنت‌های نوری هم در آن گذاشته می‌شود. این المنت‌ها به چه دردی می‌خورند؟ در قسمت بالایی این وسیله، یعنی بالای محفظه پخت، هیتری زغالی وجود دارد که همان المنت نوری دستگاه است.

 

داخل این هیتر، رشته‌های زغال قرار دارد و امواجی تولید می‌کند که حرارت زیادی دارند و می‌توانند در مواد غذایی تا عمق زیادی نفوذ کنند. فقط در قسمت بالایی محفظه پخت غذا نیست که سولاردام (سولاردوم)، امکاناتی اضافه بر مایکروویو(ماکروویو) دارد بلکه در کف وسیله هم سیستمی موسوم به مِگاهیتر  mega-heaterوجود دارد که شامل چند نوع هیتر هالوژنی و سرامیکی است.

این هیترها هم از سمت پایین دستگاه، گرما و حرارت را به مادهٔ غذایی منتقل می‌کنند. با این اوصاف شاید بتوان گفت که سولاردام (سولاردوم) نسخه مجهزتری از مایکروویو(ماکروویو) است. اما هنوز زود است که در دوراهی مایکروویو(ماکروویو) یا سولاردام (سولاردوم) به انتخابی قطعی برسیم. پس هنوز با ما همراه باشید.

آیا میدانید سولاردام (سولاردوم) چیست و چگونه کار می‌کند؟

سولاردام (سولاردوم) فناوری ابداعی کمپانی ال‌جی است که در واقع ترکیبی از فناوری مایکروویو(ماکروویو) و امواج گرمایشی نوری است. در سولاردام (سولاردوم)، سیستم پخت مایکروویو(ماکروویو) وجود دارد اما المنت‌های نوری نیز به سیستم اضافه گردیده است. این هیتر نوعی المنت نوری است که امواج نورانی با گرما و عمق نفوذ بسیار بالا تولید می‌کند.

علاوه بر المنت نورانی در قسمت بالا، در کف محفظه پخت نیز یک سیستم مگاهیتر شامل چند نوع هیتر سرامیک و هالوژنی تعبیه گردیده که امواج گرمایشی نورانی را از سمت پایین به مواد غذایی می‌تابانند و به این صورت می‌تواند غذا را از پایین هم گریل کند.

محفظه پخت نیز در سولاردام (سولاردوم) بر خلاف دستگاه‌های متداول که به شکل چهارگوش است، به صورت مدور و استوانه‌ای ساخته شده تا امواج گرمایی را بهتر بر روی مواد غذایی منعکس کند.

شکل ظاهری مایکروویو(ماکروویو) و سولاردام (سولاردم)

یک وسیله‌ی ناشناخته که برای گرم کردن نان تست ازش استفاده می‌شد. حتی چندبار روی کاغذ عکسش رو کشیدم و در مورد طرز کارش فکر کردم. اما خواهرم درمورد توستر نان داشت از من می پرسید؟ نه!

توستر نان با مایکروفر کاملا متفاوته، پس موقع بیان کردن نباید اسمش رو مختصر کنیم.

مایکروفر از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به فر برقی است که البته در عملکرد هم مشابه عمل می‌‌کنه. شاید بتوانم بگویم که فر برقی نمونه‌ی بزرگتری از مایکروفر است.

معمولا محفظه داخلی مایکروفر و مایکروویو(ماکروویو) مستطیلی است اما در سولاردام (سولاردوم) با یک فضای خارجی مستطیلی شکل، شاهد فضای داخلی بیضی هستیم که می‌تواند به ساطع شدن حرارت کمک کند.

درب هر سه دستگاه شیشه‌ای بوده که در مایکروویو(ماکروویو) روی دیواره ی سمت چپ چرخیده و در سولاردام (سولاردوم) و مایکروفر به سمت پایین باز می‌شود، در این حالت برای ورود و خروج مواد غذایی از تمام ظرفیت محفظه استفاده خواهیم کرد.درب مایکروویو(ماکروویو) روی دیواره ی سمت چپ می چرخد.

مشاهده  تعمیرات جاروبرقی دوو

شکل ظاهری مایکروویو

برنامه پخت غذا مایکروویو(ماکروویو) و سولاردم (سولاردوم)

در مایکروفر هیچ برنامه‌ی از پیش تعیین شده‌ای برای پخت مواد غذایی وجود ندارد اما شما می‌توانید با آن غذاهایی مثل پیتزا،‌ پختن و کبابی کردن گوشت و مرغ، گریل کردن سبزیجات و همبرگر درست کنید.

این کار در سولاردام (سولاردوم) و ماکروویو با تنظیمات ویژه‌ای که برای درست کردن هر نوع غذا ایجاد شده، بسیار سریع و حرفه‌ای تر است. با هر سه این دستگاه ها می‌توانید غذای خود را گرم کنید، اما سرعت گرم کردن غذا در مایکروویو(ماکروویو) و سولاردام (سولاردوم) قطعا بیشتر از مایکروفر است.

روی بدنه مایکروفرها معمولا یک ولوم برای تنظیم دما، یک کلید برای تنظیم زمان یا تایمر و همینطور شاهد یک گزینه برای نحوه‌ی پخش گرما هستیم. شما می‌توانید تنظیمات مناسب را برای پخت مدل مختلفی از مواد غذایی انجام دهید. اما در سولاردام (سولاردوم) و مایکروویو(ماکروویو) فقط کافیست با زدن یک کلید برنامه غذایی خود را مشخص کنیدو تمام.

اما در سولاردام (سولاردوم) و مایکروویو(ماکروویو) فقط کافیست با زدن یک کلید برنامه غذایی خود را مشخص کنیدو تمام.

نحوه کار مایکروویو و سولاردام (سولاردوم)

همه می‌دانیم که تردید هایی جهت امواج مایکرو در مایکروویو(ماکروویو) وجود دارد. امواج مایکرو با فرکانس 2450 مگاهرتز پس از برخورد با دیواره فلزی به موادغذایی شما منعکس شده و ملکول های آب مواد غذایی را به میلیون‌ها بار در ثانیه می‌رساند که منجر به گرم شدن سریع مواد غذایی می‌گردد.

بسیاری از افراد این امواج را سرطان‌زا می‌دانند اما نمی‌توانیم به صورت کلی آن را قضاوت کنیم، چون سرطان‌زا بودن این امواج به مواد غذایی و ظرف آن ارتباط دارد. اگر ظرف شما پلاستیکی بوده و یا با سلفون پوشیده شده باشد امکان سرطان زا بودن بالا می‌رود.

اما روش کار امواج سولاردام (سولاردوم) ترکیبی از فناوری مایکروویو(ماکروویو) و امواج گرمایش است. در بالای محفظه یک المنت نوری با رشته‌های ذغالی قرار گرفته که می‌تواند امواج گرما را با نفوذ بسیار زیادی تولید کند. همچنین در کف آن یک مگاهیتر سرامیکی، هالوژنی که امواج نورانی را از پایین به سمت مواد غذایی منتقل می‌کند قرار گرفته است. سولاردام (سولاردوم) فرآیند گرمادهی را به صورت ترکیبی انجام می‌دهد و کامل‌تر است.

مایکروفر برای گرمایش فقط از المنت‌های حرارتی که در بالا و پایین دستگاه تعبیه شده می‌تواند استفاده کند.

نحوه کار مایکروویو و سولاردام

سرعت آماده سازی غذا در مایکروویو(ماکروویو) و سولاردام (سولاردوم)

مایکروفر با المنت حرارتی کار کرده و زمانی طول می‌کشد تا به دمای مطلوب برسد، اما این کار در مایکروویو(ماکروویو) با اشعه‌‌ی مایکرو و در زمان بسیار کمی قابل انجام است. البته به نسل جدید مایکروویو(ماکروویو)‌ها قابلیت المنت هم اضافه شده است.

اما سرعت گرم شدن مواد غذایی در سولاردام (سولاردوم) به دلیل سیستم گرمایش ترکیبی 3 برابر بیشتر از مایکروفر و 1.5 برابر بیشتر از مایکروویو(ماکروویو) است. شاید بتوان در این مقایسه مواد غذایی درست شده در سولاردام (سولاردوم) را به دلیل سرعت بالاتر سالم‌تر دانست. مایکروفر با المنت های حرارتی کار کرده و زمانی طول می‌کشد تا به دمای مطلوب برسد.

قابلیت های مایکروویو(ماکروویو) و سولاردام (سولاردوم)

در سولاردام (سولاردوم) و مایکروویو(ماکروویو) یک یا دو فن برای یکنواخت سازی هوای گرم ایجاد شده است که نقش مهمی در سرعت پخت مواد غذایی دارد. چون برخی مایکروفرها این ویژگی را لحاظ کرده‌اند که سرعت پخت و گرم کردن مواد غذایی در آنها بسیار بالاتر است. این ویژگی به حفظ کیفیت غذا و نسوختن آن از یک ناحیه مشخص بسیار کمک کننده است. اگرچه این نوع سولاردام (سولاردوم) ها کمی گران هستند، اما اگر می‌خواهید مایکروویو(ماکروویو) بخرید بهتر است این ویژگی را داشته باشد.

شرایط نصب مایکروویو(ماکروویو) و سولاردام (سولاردوم)

شما برای استفاده از هر دو این دستگاه‌ها به هیچ لوله گازی نیاز ندارید، فقط کافیست جای آن را طوری انتخاب کنید که به پریز برق نزدیک باشد.

آیا می دانید تفاوت مایکروویو(ماکروویو) یا سولاردام (سولاردوم) چیست؟

سیستم سولاردام (سولاردوم) اینگونه است که گرما و حرارت را از دو سمت بالا و پایین دستگاه به مواد غذایی منتقل می‌کند و علاوه بر مایکروویو(ماکروویو) که کار پختن غذا را با امواج انجام می‌دهد، امواج در کنار گرمایش هیترها و المنت نوری به پخته‌شدن تند و سریع مواد کمک می‌کنند. این امکانات سولاردام (سولاردوم) (سولاردوم) ، سرعت پخت را از مایکروویو(ماکروویو) بیشتر می‌کند یعنی مثلا در عرض ۵ دقیقه، دمای مواد غذایی به بیش از ۳۰۰ سانتی‌گراد می‌رسد.

مشاهده  تعمیرات ماشین ظرفشویی در تهران

پس اگر بخواهیم از روی مدارک به نتیجه‌گیری درباره سرعت پخت غذا در این دو دستگاه برسیم، باید گفت که سرعت پخت مواد مختلف در سولاردام (سولاردوم) (سولاردوم) ، بیشتر از مایکروویو(ماکروویو) است. گفته می‌شود که سرعت پخت بالا به حفظ مواد مغذی موجود در غذا کمک می‌کند. این یعنی فعلا سولاردام (سولاردوم) با وجود سرعت بالاتر پخت غذا و کیفیت حرارتی که ارائه می‌دهد، دو-هیچ از مایکروویو(ماکروویو) جلوست.

تفاوت مایکروویو(ماکروویو) یا سولاردام (سولاردوم)

هیتری که در سولاردام (سولاردوم) تعبیه می‌شود، حرارت بسیار بالایی دارد و همین باعث می‌شود که گریل‌کردن موادی مانند مرغ یا پخت پیتزا هم در آن سریع‌تر و بهتر از پخت با مایکروویو(ماکروویو) باشد. یکی دیگر از تفاوت‌های میان این دو وسیله در شکل و ساختار محفظه‌شان است. محفظه پخت در سولاردام (سولاردوم) برخلاف مایکروویو(ماکروویو) که چهارگوش است، حالتی گرد و استوانه‌ای دارد و این یعنی، امواج از جهات مختلف، بهتر می‌توانند در غذا نفوذ کنند.

همه اینها نشان می‌دهد که ظاهرا پاسخ پرسش مایکروویو(ماکروویو) یا سولاردام (سولاردوم) داده شد و باید از میان این دو سولاردام (سولاردوم) را انتخاب کنید. اما این تمام ماجرا نیست. چون برشماری این ویژگی‌ها بدون یادکردن و بررسی نظر کسانی که از این وسایل استفاده کرده‌اند اصلا و ابدا لطفی ندارد. کماکان با ما همراه باشید.

بین مایکروویو(ماکروویو) و سولاردام (سولاردوم) کدام بیشتر طرفدار دارند؟

در میان نظرات کسانی که مایکروویو(ماکروویو) و خرید سولاردام (سولاردوم) (سولاردوم) را خریده و تجربه کار با آنها را دارند، کمی جست‌وجو کنید به نتایجی درباره این دو دستگاه می‌رسید. این نتایج در تصمیم‌گیری به کمکتان می‌آیند.

نکته مهمی که در میان صحبت‌های کاربران به چشم می‌خورد، این است که خرید سولاردام (سولاردوم) به طور کلی از مایکروویو(ماکروویو) کاربردی‌تر است و ساختاری که دارد و از آن برایتان گفتیم، امکان پخت‌وپز سریع‌تر و باکیفیت‌تر مواد غذایی مختلف را فراهم می‌کند. اما اگر کسی در منزل، گازی خوب و مجهز به فِر داشته باشد، ظاهرا مایکروویو(ماکروویو) برایش کافی است و دیگر نیازی به خرید سولاردام (سولاردوم) ندارد.

بین مایکروویو(ماکروویو) و سولاردام (سولاردوم) کدام بیشتر طرفدار دارند؟

باید بدانید که قیمت سولاردام (سولاردوم) از مایکروویو(ماکروویو) بیشتر است و همین هم می‌تواند عاملی در تصمیم‌گیری‌تان باشد. پس مثلا اگر اجاق گازی مجهز دارید و می‌خواهید که در خرید وسیله‌ای دیگر (مایکروویو(ماکروویو) یا خرید سولاردام (سولاردوم) ) هزینه خیلی زیادی صرف نکنید، بهتر است به سراغ مایکروویو(ماکروویو) بروید چون هر چند که مایکروویو(ماکروویو)ها هم ارزان نیستند اما نسبت به خرید سولاردام (سولاردوم) (سولاردوم) قیمت کمتری دارند.

نتیجه گیری

با مطالعه مطالب فوق دیگر باید بتوانید یه تصمیم‌گیری و جمع‌بندی مناسبی درباره خرید مایکروویو(ماکروویو) یا سولاردام (سولاردوم) (سولاردوم) داشته باشید. سرعت پخت با سولاردام (سولاردوم) (سولاردوم) بیشتر از مایکروویو(ماکروویو) است و می‌تواند جای فر را برایتان پر کند. البته قیمت بالاتری از مایکروویو(ماکروویو) دارد و اگر فری مجهز داشته باشید، شاید خرید مایکروویو(ماکروویو) برایتان کافی باشد. بنا به سلیقه و نیازتان باید دست به انتخابی بزنید که کیفیت و سرعت بیشتری به آشپزی‌‌تان می‌دهند. شما می‌توانید هر کدام از این دستگاه‌ها را بنا به نیاز و بودجه اتان انتخاب کنید. به هر حال اگر دوست دارید، سرعت، کیفیت، طعم و ویژگی‌های ظاهری و باطنی پخت و پزتان را افزایش دهید، می‌توانید خرید سولاردام (سولاردوم) (سولاردوم) یا مایکروویو(ماکروویو) را در فهرست خریدتان داشته باشید.

تنها فرق آنها این است که در مایکروویو(ماکروویو) تنها توسط امواج مایکروویو(ماکروویو) عمل پخت را انجام می‌شود و در مایکروفر علاوه بر امواج از المنت‌های معمولی برای پخت و گریل استفاده می‌شود اما در سولاردام (سولاردوم) ترکیب امواج مایکروویو(ماکروویو) و امواج گرمایشی نور است که این عمل را به انجام می‌رساند.

این ترکیب در سولاردام (سولاردوم) موجب می‌گردد تا دمای ماده غذایی در مدت ۵ دقیقه به ۳۲۰ درجه برسد. این سرعت گرم شدن باعث می شود تا سرعت پخت تا سه برابر مایکروفر‌های المنتی معمولی و تا ۱٫۵ برابر مایکروویو(ماکروویو) گردد.

به همین جهت سرعت بالای پخت موجب می‌شود تا مواد مغذی موجود در غذا بیشتر حفظ شده و غذا مغذی‌تر و خوش طعم‌تر گردد. در صورت نیاز به تعمیر می توانید تعمیرات مایکروویو را انجام دهید

اشتراک در
اطلاع از

0 نظر و یا سوال خود را بپرسید
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها