علت کار نکردن جاروبرقی

علت کار نکردن جاروبرقی

جاروبرقی را می توان از پر مصرف ترین لوازم خانگی به شمار آورد و عصای دست هر کسی می باشد. بدون جاروبرقی در مدت زمان کوتاهی متوجه می شوید که خانه ، مغازه، محل زندگی و… کثیف شده است و امکان تمیز کردن آن نیست. چرا که جاروبرقی شما از کار افتاده است. علت کار نکردن جاروبرقی می تواند مربوط به قطعات ، خرابی ، نیم سوز شدن یا حتی قطعی اتصالات باشید که ما در این مطلب قصد دارید تا به طور کامل آن را توضیح دهیم.

پس اگر می خواهید علت کار نکردن یخچال خود را کشف کنید و در خانه به حل این مشکل بپردازید ، این مطلب را به هیچ عنوان از دست ندهید.

علت کار نکردن جاروبرقی

به طور کلی علت کار نکردن جاروبرقی را می توان در دو مشکل مورد برسی قرار داد :

  1. روشن نشدن جاروبرقی
  2. خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی

هر کدام از این مشکلات از علت ها مخصوص به خود نشئت می گیرد که رفع آن ها گاهی در خانه امکان پذیر می باشد در برخی از موارد نیز ، نیاز به یک مرکز تعمیرات جاروبرقی خواهد داشت.

علت کار نکردن جاروبرقی و خاموش شدن آن

این مشکل را می توان از متداول ترین مشکلات جاروبرقی به شمار آورد که در سه مرحله رخ می دهد . در زمانی که جاروبرقی روشن می کنید در ابتدا دستگاه به خوبی کار می کند اما پس از مدتی از مکش آن کم  می شود و پس از مدتی دیگر خاموش شده و دیگر روشن نمی گردد. گاهی مرحله دوم نیز رخ نمی دهد و از همان ابتدا پس از چند دقیقه استفاده از کار می افتد. علت کار نکردن جاروبرقی در این شرایط به این صورت می باشد :

1- انسداد مسیر های هوایی

اگر بخواهیم دستگاه جاروبرقی را در یک کلمه توصیف کنیم باید بگوییم که یک ماشین مکش بزرگ است که از طریق جریان های هوایی خود این مکش را ایجاد می کند. اگر این مسیر به طور کامل تمیز باشد و هیچ انسدادی در آن نباشد جاروبرقی به طور روان کار می کند و حتی طول عمر زیادی نیز خواهد داشت. اما اگر این مسیر های هوایی مسدود باشند موتور برای کار کردن باید فعالیت دوچندان برابر داشته باشد. فعالیت دو چندان برابری موتور موجب می شود که دما بالا رفته و به طور اتومات دستگاه شما خاموش شود و تا پایین آمدن دما موتور دیگر روشن نگردد.

راه حل رفع این مشکل این ساده این است که مسیر های جریان مکش را با دقت حتی در ناحیه غیر قابل دسترس نیز برسی کنید.

فراموش نکنید که پارگی ، سوراخ شدن و … این مسیر جریان مکش دقیقا مثل انسداد آن می ماند می تواند یکی از دلایل کار نکردن جاروبرقی باشد.

2-کثیف بودن فیلتر و پر بودن کیسه هوایی

سیستم جاروبرقی به گونه ای طراحی شده است که در مسیر جریان هوا فیلتر هایی قرار داد که هر چیزی را به داخل کیسه هوا وارد نکند و بتواند از دستگاه شما محافظت بیشتری کند. این فیلتر پس از مدتی کثیف می شود و باید تمیز یا تعویض شود. در غیر این صورت بر مکش جاروبرقی تاثیر گذاشته و موجب داغ شدن دستگاه می شود. موتور و قطعات آن زمانی که پس از مدتی سنگین و پر فشار کار کردن کرده اند برای محافظت از اتصالات و قطعات خاموش می گردند و این علت کار نکردن جاروبرقی است.

مشاهده  10 علت خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی

علت کار نکردن جاروبرقی

3-خراب بود ترموستات

هر دستگاه ، ماشین و … که از موتور برای کار کردن استفاده می کند از قطعه ای به نام ترموستات استفاده می کند. این همان قطعه است که تشخیص می دهد دمای ماشین یا جاروبرقی بالاتر از حد معمول است و از فن برای متعادل کردن دمای آن کمک می کند. می توانید تصور کنید که اگر این قطعه به خوبی کار نکند چه مشکلی به وجود می آید. تشخیص دمای موتور اشتباه صورت می گیرد که در نهایت می تواند یکی از علت کار نکردن جاروبرقی باشد.

4-خراب بودن فن

فن یکی از قطهات موتور است که نه تنها به کار کردن روان و درست جاروبرقی کمک می کند بلکه با خنک کرد محیط جاروبرقی از آسیب دیدن این قطعات جلوگیری می کند. فن و ترموستات در کنار هم به حفاظت از دستگاه شما کمک می کنند و خرابی یکی از آن ها دقیقا علت کار نکردن جاروبرقی شما می باشد. تصور کنید که موتور به اندازه کافی خنک نمی شود. در این صورت است که به طور هوشمند برای نسوختن موتور و قطعات داخلی دستگاه شما از کار می می افتد.

5-قطع و وصلی یا اتصالی داشتن

در نهایت همیشه این امکان وجود دارد که در مواقعی که دستگاه به طور ناگهانی خاموش می شود ، سیم ها قطعی و وصلی داشته یا دچار اتصالی می باشند. باید بدانید که برسی این اتصالات چیزی نیست که افراد عادی از آن سر در بیاورند. پس اگر هیچ کدام از موارد فوق مشکل و علت کار نکردن جاروبرقی شما نبود از طریق یک تعمیر کار حرفه ای اقدام به برسی این اتصالات نمایید.

 

علت کار نکردن جاروبرقی و روشن نشدن آن

اما همیشه کار نکردن جاروبرقی مربوط به خاموش شدن آن نمی باشد و گاهی روشن نشدن آن است که برای شما دغدغه ایجاد می کند. مهم ترین علت های روشن نشدن جاروبرقی به این شرح می باشد :

  1. خرابی صفحه کلید جاروبرقی : اگر جاروبرقی شما روشن نمی شود پیش از آن که علت کار نکردن جاروبرقی را در موتور یا قطعات اساسی  جستجو کنید صفحه کلید را برسی کنید چرا که این قطعه هرچند ساده اما اگز خراب باشد عملا امکان استفاده از جاروبرقی را از شما می گیرد.
  2. قطعی اتصالات بیرونی : از سالم بودن دوشاخه یا سیمی که از جاروبرقی بیرون می کشید مطمن هستید ؟ حتما آن را برسی کنید چرا که این اتصالات بیشتر در معرض آسیب هستند و ممکن است قطعی یا اتصالی پیدا کرده باشند. تست این قطعات را می توانید از طریق یک اهم متر انجام دهید.
  3. قطعی اتصالات درونی : همان مشکل که برای سیم پرتابل جاروبرقی اتفاق می افتد ممکن است برای اتصالات داخلی نیز به وجود بیاید و در اثر یک اتفاق این سیم ها قطع شده باشند. در نتیجه قطعی سیم ها باعث قطع جریان برق می شود علت کار نکردن جاروبرقی شما می گردد.
  4. خرابی موتور جاروبرقی : اما در نهایت نوبت می رسد به مهم ترین قطعه هر وسیله برقی یعنی موتور ! موتور جاروبرقی ممکن است تحت عوامل مختلفی سوخته باشد یا نیم سوز شده باشد یا حتی سالم باشد اما به علت قطع بودن جریان و … کار نکند. در هر صورت این علت کار نکردن جاروبرقی بهتر است از طریق یکی تعمیر کار حرفه ای مورد برسی قرار بگیرد که تعمیرات آن نیز به درستی صورت بگیرد.
  5. خرابی برد جاروبرقی : قطعه یا تخته سبز رنگی که در هر وسیله برقی می بینید از اهمیت زیادی برخوردار است پس باید مطمن باشید که این برد جاروبرقی نیست که از کار نیوفتاده است. اگر جاروبرقی شما کار نمی کند بدون شک یکی از علت هایی که مورد برسی قرار میگیرد برد آن است چرا که جریان برق ، روشن شدن موتور ، سیستم فن و … همه و همه از طریق این قطعه برنامه ریزی شده اند. طبیعتا سوختن برد علت کار نکردن جاروبرقی شما می باشد.
مشاهده  نصب سیستم کولر VRF

علت کار نکردن جاروبرقی

فراموش نکنید اگر جاروبرقی شما کار نمی کند بهتر است ابتدا برسی علت آن را از قطعات ساده تر شروع کنید و سپس به سراغ موتور بروید. این کار در هزینه های شما صرفه جویی زیادی می کند.

در این مطلب ما سعی کردیم که مهم ترین و متداول ترین علت های کار نکردن جاروبرقی را مورد برسی قرار دهیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد. شما می توانید در صورت عدم امکان تعمیر جاروبرقی در منزل با ژاو سرویس تماس بگیرید و درخواست تعمیرات خود را ثبت کنید. تکنسین های ژاو سرویس با خدمات تعمیر در محل در سریع ترین زمان ممکن برای تعمیرات انواع لوازم خانگی حضور به عمل می آورند به تعمیرات دستگاه شما می پردازند.

علت روشن نشدن جاروبرقی چیست ؟

علت روشن نشدن جاروبرقی می تواند از قطعات ساده مانند خرابی صفحه کلید شروع شود و به سوختن برد برسد.

هزینه رفع علت کار نکردن جاروبرقی به چه صورت می باشد ؟

در مواقعی علت رفع این مشکل رایگان و یا بسیار کم می باشد به سادگی در خانه امکان پذیر می باشد و گاهی نیز به تعمیرات تخصصی نیاز پیدا می کند.

متداول ترین علت های کار نکردن جاروبرقی چه می باشد ؟

خرابی سیستم خنک کننده ، قطعی اتصالات داخلی و خارجی ، ایراد در موتور و ... از متداول ترین علت های کار نکردن جاروبرقی می باشد.

اشتراک در
اطلاع از

0 نظر و یا سوال خود را بپرسید
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها