علت گرم نشدن غذا در مایکروفر

بررسی مهمترین علت گرم نشدن غذا در مایکروفر

گرم نشدن غذا در مایکروفر یکی از مشکلات عمده می باشد که اکثر مردم با آن مواجه می شوند. علت گرم نشدن غذا در مایکروفر چیست؟چرا غذا در مایکروفر گرم نمی شود؟
در ادامه به پاسخ تمامی این سوالا می پردازیم با ما همراه باشید. اگر سولادرم و یا مایکروفر شما غذا را به خوبی گرم نمی کند قطعا باید قطعات موجود در مایکروفر خود را بررسی کنید تا مشکلات آن را متوجه شوید و شروع به عیب یابی کنید.
توصیه می شود به دلیل وجود ولتاژ بالا در درپوش مایکروفر حتما از یک متخصص کمک بخواهید زیرا ممکن است با باز کردن درپوش مایکروفر ولتاژ بالای موجود در آن باعث ایجاد شوک به شما شود. در صورت نیاز به متخصص خبره در این زمینه می توانید با ژاو سررویس تماس گرفته تا در اسرع وقت برای تعمیر مایکروفر شما، درب منزل حاضر شوند.

چرا مایکروفر گرم نمی کند؟ 

مایکروفرها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی در آشپزخانه‌ ها استفاده می‌ شوند، اما ممکن است برخی از مواقع به طور ناگهانی از کار بیفتند و گرمای کافی تولید نکنند. عدم تولید گرما در مایکروفرها می‌ تواند ناشی از چندین عامل باشد. برای مثال ممکن است علت گرم نشدن غذا در مایکروفر خرابی یا نقص فنی باشد، یا سیستم برقی آن با مشکل مواجه شده باشد، یا حتی ممکن است برای مدت زمان طولانی استفاده شده و باعث خستگی و ناتوانی در تولید گرما شده باشد.

برای رفع این مشکلات، نیاز است تا عیب یابی دقیق صورت گیرد و عوامل موثر در این مشکل شناسایی شوند. حال در راستای بررسی علت گرم نشدن غذا در مایکروفر به برخی از شایع ترین آن ها می پردازیم:

مگنترون مایکروفر می تواند علت گرم نشدن غذا در مایکروفر باشد

یکی از مهمترین و ابتدایی ترین مشکلاتی که ممکن است در مایکروفر رخ دهد به مگنترون اختصاص می یابد. مگنترون مهمترین قطعه در علت گرم نکردن سولاردام و مایکروویو می باشد. اشعه در میدان الکترومغناطیسی تولید و به درون محفظه انتقال داده می شود و در ادامه به صورت تشعشعی منتظر می شود.

آزمایش مگنترون مایکروفر

  1. دستگاه را خاموش و از برق جدا کنید.
  2. کاور دستگاه را باز کنید.
  3. خازن را دی شارژ کنید.
  4. سالم بودن فیوز حرارتی را تست کنید.
  5. مقاومت پایه ها را با مولتی متر بررسی کنید.
  6. صفحه نمایش نباید 0 اهم را نمایش دهد.

برای اجتناب از سوختن و خراب شدن مگنترون باید این نکات را بدانید که نباید از ظروف فلزی درون مایکروفر استفاده کرد.استفاده از ظروف غیر استاندارد در مایکروفر باعث می شود تا قطعات درون آن به مشکل بخورند. جرقه ها ممتد به آب شدن و سوختگی نازل، رفتن رنگ داخل دستگاه و سوختگی فیلتر اشعه می انجامد.

در نهایت بی توجهی به جرقه زدن می تواند علت گرم نشدن غذا در مایکروفر شما باشد. لازم است بدانید که مگنترون مایکروفر قابل تعمیر شدن نیست و حتما باید تعویض گردد.

علت گرم نشدن غذا در مایکروفر

خرابی ترانس مایکروفر یکی از علت گرم نشدن غذا در مایکروفر می باشد

همانطور که اطلاع دارید برق شهری حدود 220 ولت می باشد اما مگنترون مایکروفر برای گرم کردن غذا باید این ولتاز را به 4000 ولت برساند تا بتواند غذا را گرم کند. چنانچه در ترانس ولتاژ بالا یا فرآیند افزایش ولتاژ خللی ایجاد شود. در این زمان ولتاژ مورد نظر به مگنترون نمی رسد و قادر نیست گرمای مورد نیاز مایکروفر را تامین کند به همین دلیل غذا نیز گرم نمی شود. قطع شدن در سیم پیچ نیز از عوامل خرابی ترانس مایکروفر می باشد.

مشاهده  تعمیرات جاروبرقی آریستون

علت گرم نشدن غذا در مایکروفر می تواند خرابی خازن باشد

در صورتی که خازن مایکروفر خراب شده باشد قطعات مشکلاتی ایجاد می شود که باعث گرم نشدن غذا می شود. خازن به کمک دیود یک جریان متناوب و بدون بالایی و پایینی را ایجاد می کند که سبب می شود، جریان مناسب به مگنترون برسد.

آزمایش خازن

  1. رعایت عوامل ایمنی که در بخش ها گذشته اشاره شد
  2. مولتی متر را روی حالت فاراد تنظیم کنید
  3. پروب ها را روی ترمینال های موازی قرار دهید
  4. باید عدد اسمی روی خازن با تلرانس مثبت منفی 0.05 میکروفاراد نمایش داده شود.

نکته: توجه کنید خازن مایکروویو میتواند به دلیل داشتن ولتاژ بالا به شما شوک جدی را وارد کند. (حدود 2000 ولت) بهتر است تعویض و یا چک نمودن خرابی خازن را به دست متخصصین ژاو سرویس بسپارید.

علت گرم نشدن غذا در مایکروفر

تست دیود یک علت گرم نشدن غذا در مایکروفر

یک علت گرم نشدن غذا در مایکروفر می تواند خرابی یا نقص در دیودهای مایکروویو باشد. دیودها قطعات الکترونیکی هستند که جریان الکتریکی را فقط در یک جهت عبور می‌ دهند. اگر یکی از دیودها در مدار مایکروویو خراب شود یا کار نکند، می‌ تواند باعث ایجاد اختلال در جریان الکتریکی و کاهش قدرت گرمایی دستگاه شود. این مشکل معمولاً نیاز به تعویض دیود معیوب دارد تا عملکرد مایکروویو بهبود یابد. حال برای اطمینان از خرابی دیود باید آن را تست کنید.

تست دیود

  1. پیش از آغاز آزمایش، دستگاه را خاموش و از برق جدا کنید.
  2. مکان دیود را پیدا کنید در گوشه مایکروویو یک سمت متصل به خازن یه سمت متصل به بدنه است.
  3. خازن را دی شارژ کنید.
  4. دیود را برای بررسی دلیل گرم نکردن مایکروفر جدا کنید.
  5. مولتی متر روی اهم تنظیم کنید.
  6. پروب ها را روی دو پایه دیود قرار دهید.
  7. یک سمت از دیود به سمت دیگر مقاومت بی نهایت دارد.
  8. با استفاده از یک باتری و وصل کردن آن به 2 طرف دیود این کار را انجام دهید.
  9. اگر 2 سمت دیود عددی را نمایش داد دیود معیوب است.

تست دیود یک علت گرم نشدن غذا در مایکروفر

خرابی برد الکتریکی یکی از علت گرم نشدن غذا در مایکروفر می باشد

اگر شاهد روشن شدن مایکروفر بودید اما دیدید که غذا را گرم نمی کند، قطعا برد الکتریکی آن خراب شده است. برای انتقال برق به ترانس فرمان برد الکترونیکی لازم است، با خرابی هر یک از قسمت های برد نظیر رله ها، خازن ها و … این انتقال برق امکان پذیر نمی باشد.

ممکن است در زمان خرابی برد مشاهده کنید که با باز کردن دستگاه سینی به چرخش در می آید در صورتی که باید سینی زمانی که برنامه گرم کردن را استارت می کنید بچرخد. اجزای تمامی مایکروفر ها نیاز به یک متخصص خبره برای تعویض و یا تعمیر دارند. بهتر است این کار را به دست متخصصین ژاو سرویس بسپارید.

تست برد الکتریکی

  1. ابتدا دستگاه را از برق جدا کنید.
  2. کاور دستگاه باز شود.
  3. دو سیم از برد به سمت ورودی های ترانس هدایت شده است.
  4. سیم ها را از ترانس جدا کنید.
  5. مولتی متر روی حالت ولتاژ قرار گیرد.
  6. پراب روی سیم ها باشد.
  7. ولتاژ دریافتی با روشن شدن مایکروویو باید 220 ولت باشد در غیر اینصورت علت گرم نکردن مایکروفر در تمامی برند های دوو، سامسونگ، بلک اند دکر، گالانز، تکنو، مایر، فوما و … از خرابی برد آن است.
مشاهده  آموزش تعمیرات یخچال سامسونگ

خرابی دکمه و صفحه تاچ، علت گرم نشدن غذا در مایکروفر

با پیشرفت تکنولوژی اکثر مایورکفر ها دارای یک صفحه تاچ هستند که شما بتوانید به راحتی با مایکروفر غذاهایتان را گرم و بپزید. در صورتی که مشکلی در این برد الکترونیکی ایجاد شود قطعات گرم کردن غذا به مشکل می خورد. این مشکل با تعویض و یا تعمیر صفحه تاچ می توانید حل کنید.اگر دستگاه شما تاچ و لمسی است یا با تزریق نقره به فلت مشکل حل می شود یا با تعویض مدار و سوییچی کردن آن مایکروویو شما تعمیر میگردد.

علت گرم نشدن غذا در مایکروفر

باید ها و نباید ها برای جلوگیری از خرابی مایکروفر

علت گرم نشدن غذا در مایکروفر می تواند تمامی موارد بالا باشد شما می توانید با تمیز نمودن به موقع از بروز خرابی جلوگیری کنید:

  1. تمیز کردن منظم دستگاه بخصوص بعد از پخت غذا که قادر به استفاده از درپوش نیستیم و بخار چربی غذا به راحتی بر روی سقف می نشیند.
  2. بررسی دوره ای و تعویض فیلتر نسوز در صورت داشتن مشکل
  3. رفع هر گونه جای سوختگی داخل بدنه
  4. ترمیم هرگونه خرابی لعاب و رنگ رفتگی
  5. توجه سریع برای تعمیر مایکروویو و سولاردام وقتی جرقه می زند
  6. استفاده از برنامه هایی با مدت زمان کم و پشت سر هم استفاده نکردن (بخصوص در ادارات و شرکت ها)
  7. تهویه مناسب فن دستگاه و بسته نبودن خروجی
  8. استفاده از ظرفهای مخصوص مایکروویو

هزینه تعمیر مایکروفر زمانی که غذا را گرم نمی کند

در قسمت بالا تمامی علت گرم نشدن غذا در مایکروفر را بررسی نمودیم، در واقع تعمیر و تعویض هر قطعه قیمت متفاوتی دارد و برای اطلاع دقیق از هزینه آن قطعه باید با شماره های موجود تماس حاصل فرمایید تا متخصصی ژاو سرویس شما را راهنمایی کنند.

ژاو سرویس  ارائه دهنده تمامی خدمات تعمیر و تعویض قطعات مایکروفر به صورت تخصصی در تهران می باشد. ژاو سرویس تضمین دهنده پایین ترین قیمت ها با بهترین کیفیت به شما می باشد.

اشتراک در
اطلاع از

0 نظر و یا سوال خود را بپرسید
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها