تعویض زغال موتور جاروبرقی

 تعویض زغال موتور جاروبرقی چگونه انجام می شود؟

جاروبرقی به غیر از قطعات اصلی که درون خود دارد، یک سری قطعات مصرفی نیز دارد که رد صورت تمام شدن این قطعات و یا انقضای این قطعات، باید آن ها را تعویض کنیم. یکی این موارد تعویض زغال موتور جاروبرقی می باشد. ذغال موتور جاروبرقی پس از استفاده مداوم از جاروبرقی به اتمام می رسد و این امری طبیعی است.

در صورت تعویض زغال موتور جاروبرقی در زمان مناسب عمر جاروبرقی خود را بالا می برید و در غیر این صورت، با کوتاه شدن زغال جاروبرقی یا شکستن بخش هایی از آن هدایت جریان الکتریکی به کلکتور آرمیچر با اختلال مواجه میشود و به همین دلیل می تواند تاثیر منفی بر عملکرد موتور ایجاد کند.

در این مقاله قصد داریم تا نحوه تعویض زغال موتور جاروبرقی و تمامی مواردی که باید در این رابطه بدانید را بررسی کنیم.

ذغال موتور جاروبرقی چیست؟

زغال جاروبرقی قطعه ای رسانا از جنس گرافیت می باشد که برق را به سرعت به کلکتور موتور انتقال می دهد. این قطعه به صورت مستطیلی بوده و با استفاده مداوم از جاروبرقی این قطعه کوتاه تر می شود تا جایی که به پایان برسد.

همانطور که گفتیم زغال موتور وظیفه انتقال انرژی را به کلکتور دارد در صورتی که کوتاه شود باعث نارسایی انتقال برق به کلکتور می شود و در نهایت منجر به تعمیر موتور جاروبرقی خواهد شد.

 

تعویض زغال موتور جاروبرقی

علت تمام شدن ذغال موتور جاروبرقی چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، زغال موتور جاروبرقی جنس مصرفی می باشد و پس از مدتی استفاده، این قطعه کوتاه می شود و قابلیت خود را از دست می دهد. این زغال ها از نظر مرغوبیت دارای تنوع بالایی بوده و برخی از آنها کیفیت بسیار پایینی دارند.

استفاده از زغال های نامرغوب سبب می شود تا در مدت زمان استفاده شما زغال کوچک شده و پس از مدتی شاهد مشکلات در کارکرد موتور جاروبرقی خود باشید. استفاده از زغال های با کیفیت سبب می شود تا زغال ها در طول مدت کمتر کوچک شوند و نیاز به خرید مجدد ذغال موتور جاروبرقی نباشد.

تمام شدن زغال موتور نشانه هایی دارد از جمله :

  • جرقه زدن جاروبرقی: ممکن است تاکنون متوجه این قضیه شده باشید که پس زا روشن نمودن جاروبرقی جرقه ای ریز زده می شود. با توجه به اینکه وظیفه این قطعه هدایت برق می باشد، اگر کوتاه شده باشد و نتواند به کلکتور آرمیچر متصل شود، الکترون های آن به سمت کلکتور دارای انرژی حرکت نموده و در نهایت باعث ایجاد جرقه میشود. در صورتی که این مورد را نادیده بگیرید، آسیب جدی به موتور جاروبرقی خود می زنید.
  • کاهش قدرت موتور:  یکی از نشانه های نیاز به تعویض زغال موتور جاروبرقی، کاهش قدرت موتور می باشد. اگر زغال نتواند به درستی برق را به کلکتور منتقل کند، حرکت آرمیچر با اختلال مواجه خواهد شد که در نهایت عملکرد موتور را تحت تاثیر قرار می دهد. پیشنهاد میکنیم ابتدا بررسی کنید که آیا روی زغال و کلکتور گرد و غبار انباشته نشده باشد
  • کار نکردن موتور جاروبرقی: یکی از بدترین نشانه های تمام شدن زغال موتور جاروبرقی، کار نکردن موتور جاروبرقی می باشد. ریپ زدن های مداوم به سیم پیچی موتور آسیب وارد می کند و حتی باعث سوختن آن خواهد شد. علاوه براین، در برخی از مواقع ممکن است موتور سالم باشد، اما به دلیل عدم امکان برقراری ارتباط با کلکتور آرمیچر نمی تواند روشن شود و کار کند.
مشاهده  تعمیرات جاروبرقی کنوود در تهران

آموزش تعویض زغال موتور جاروبرقی:

همانطور که اشاره کردیم زمانی که نشانه های بالا را مشاهده نمودید باید فورا اقدام به عیب یابی کنید. اگر نشکل از تمام شدن ذغال موتور جاروبرقی بود می توانید به روش های زیر اقدام به تعویض زغال موتور جاروبرقی کنید. بهتر است برای تعویض زغال موتور جاروبرقی خود سرانه اقدام نکنید و از یک متخصص کمک  بخواهید.

  • در اولین مرحله باید جاروبرقی را از برق جدا کنید.
  • با توجه به مدل دستگاه، بدنه و محافظ بالایی جاروبرقی را باز کنید. در برخی از مدل ها باید پیچ های روی بدنه را باز کنید تا محفظه جدا شود.
  • موتور جاروبرقی را پیدا کنید و با باز کردن پیج ها آن را از جای خود جدا کنید.
  • روی کلکتور و موتور را کاملا گردگیری کنید.
  • سپس زغال های شکسته یا کوتاه شده را از جای خود خارج کنید. زغال مرغوب و متناسب با برند جاروبرقی را خریداری و به جای زغال های قبلی قرار دهید.
  • موتور را در جای خود قرار دهید و پیچ های آن را محکم کنید.
  • در نهایت قاب یا محفظه اصلی جاروبرقی را مجدد سر جای خود قرار دهید.

تعویض زغال موتور جاروبرقی

مشکلات رایج در جاروبرقی:

همانطور که گفته شد، جاروبرقی از قطعات اصلی و مصرفی زیادی تشکیل شده است در صورتی که این قطعات مصرفی عمرشان به پایان برسد و یا تاریخ انقضای آن ها به اتمام برسد، جاروبرقی به مشکلاتی دچار می شود. بهتر است زمانی که جاروبرقیتان عیب آور و یا به مشکل خورد از متخصص خبره در آن زمینه کمک بخواهید. ژاو سرویس در این زمینه دارای متخصصین خبره برای انواع جاروبرقی ها می باشد.

خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی:

یکی از مشکلاتی که در هناگم استفاده از جاروبرقی ممکن است با آن مواجه شوید، خاموش شدن جاروبرقی به صورت ناگهانی می باشد. علت های آن اعم از:

  1. داغ شدن موتور دستگاه
  2. داغ شدن ترموستات دستگاه
  3. قطع شدن سیم جاروبرقی
  4. قطع شدن اتصالات داخلی دستگاه
  5. کثیف شدن بیش از اندازه فیلتر
  6. خراب شدن کلید روشن و خاموش

روشن نشدن جاروبرقی:

عللی که در روشن نشدن جاروبرقی نقش دارند:

  1. قطعی پریز برق
  2. خرابی دو شاخه دستگاه
  3. مشکل در اتصال سیم جمع کن
  4. خراب شدن کلید روشن و خاموش جاروبرقی
  5. خراب شدن رله دستگاه

در صورتی که موارد بالا را چک نمودید و مشکل از آنها نبود بهتر است با متخصص در این زمینه صحبت کنید.

کم شدن قدرت جاروبرقی:

  • یکی از دلایل کم شدن مکش جاروبرقی پر شدن کیسه یا مخزن دستگاه است.
  • کثیف شدن فیلتر باعث بوجود آمدن این مشکل می شود.
  • خرابی یا پاره شدن لوله خرطومی جاروبرقی می تواند باعث بروز این مشکل در دستگاه شود.
  • ممکن است اشغال درون لوله تلسکوپی جاروبرقی گیر کرده باشد.
  • کلکتور را بررسی کنید تا دچار کثیفی و مشکل نشده باشد.
  • نیاز به تعویض زغال موتور جاروبرقی

در صورتی که موارد بالا را بررسی کردید میتوانید برای حل کردن مشکلات جاروبرقی خود با ژاو سرویس تماس حاصل فرمایید تا در سریع ترین زمان ممکن مشکل جاروبرقی شمارا رفع کنند.

تعویض زغال موتور جاروبرقی

نحوه نگهداری از جاروبرقی:

جارو برقی برای تمیز کردن خانه بکار می رود. اما همین وسیله خود نیاز به تمیز کردن و  نگهداری دارد. نحوه نگهداری از جاروبرقی به صورت زیر است:

  • زمان طولانی نباید از دستگاه استفاده کنید، هر چند دقیقه یکبار به جاروبرقی استراحت دهید تا موتور آن خنک شود.جاروبرقی را با خود به این سو و آن سو نکشید. توجه داشته باشید کوبیده شدن و ضربه خوردن آن به اطراف باعث خراب شدن قطعات داخلی جاروبرقی می شود.
  • از دستگاه برای جمع کردن آب استفاده نکنید چون به قسمت های داخلی جاروبرقی صدمه وارد می شود.
  • فیلتر جاروبرقی را به موقع تعویض کنید.
  • کیسه جاروبرقی را به موقع تعویض یا تخلیه کنید.
  • جاروبرقی را مستقیم به پریز برق وصل کنید و از سه راهی استفاده نکنید.
مشاهده  نیم سوز شدن جاروبرقی

ژاو سرویس:

نمایندگی ژاو سرویس برای تعویض زغال موتور جاروبرقی شما، از بهترین تکنسین های متخصص استفاده می نماید.

می توانید با مشاورین ژاو سرویس تماس حاصل فرمایید تا در کوتاه ترین زمان مشکلات جاروبرقی شمارا حل نمایند.

ژاو سرویس به شما گارانتی نیم ساله ارائه می دهد تا در صورت خرابی و یا نیاز به تعویض مجدد قطعات بدون دریافت هزینه مجدد مشکلات را برطرف نماینذ. می توانید با خیالی آسوده تعمیرات جاروبرقی خود را به ژاو سرویس بسپارید

 

آیا می توان تعویض زغال موتور جاروبرقی را در خانه انجام داد؟

بله می توانید اما بهتر است از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

نشانه های تمام شدن زغال جاروبرقی چیست؟

جرقه زدن جاروبرقی
روشن نشدن جاروبرقی
کاهش قدرت موتور جاروبرقی

اشتراک در
اطلاع از

0 نظر و یا سوال خود را بپرسید
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها