علت جرقه زدن کلکتور جاروبرقی

علت جرقه زدن کلکتور جاروبرقی چیست ؟

امروزه بسیاری از ما با مشکلات خرابی جاروبرفی رو به رو هستیم که برخی از آن ها به سادگی و بدون نیاز به تعمیر قابل حل هستند و برخی دیگر لزوما به کمک گرفتن از خدمات تعمیرات جارو برقی نیاز دارند. مشکلات جاروبرقی در بسیاری از مواقع ربطی به کیفیت و برند آن ندارد و از شیوه استفاده ما یا عدم رعایت نکات مراقبت از جاروبرقی نشئت می گیرد که جرقه زدن کلکتور نیز یکی از همین موارد می باشد. ما در این مطلب قصد داریم تا به علت جرقه زدن کلکتور جاروبرقی بپردازیم.

با ما همراه باشید و علت جرقه زدن کلکتور جاروبرقی خود را پیدا کنید و در صورت نیاز به کمک ژاو سرویس به تعمیر آن در محل بپردازید.

کلکتور چیست ؟

برای اینکه به خوبی بدانیم علت جرقه زدن کلکتور جاروبرقی چیست ابتدا باید برسی کنیم که این قطعه چه کاربردی در جاروبرقی دارد ؟ اگر بخواهیم این قطعه و کاربرد آن را در جاروبرقی توضیح دهیم وظیفه آن به این شرح می باشد :

کلکتور قطعه ای است که برق دریافتی و وارده به دستگاه را جمع و بین سایر قطعات پخش می کند.

در حقیقت همانطور که اسم این قطعه نشان می دهد (rotor/collector) این قطعه از منبع برق ، انرژی را دریافت و در بین قطعاتی که به آن نیاز دارند پخش می کند. پس به علت ورود جریان برق به این قطعه بدیهی است که اولین مشکل در آن به صورت جرقه زدن نمایان می شود. اما جرقه زدن این قطعه می تواند از مشکلات و علت های زیادی نشئت بگیرد که ما سعی می کنیم مهم ترین علت های جرقه زدن کلکتور را در ادامه برسی کنیم.

 

علت جرقه زدن کلکتور جاروبرقی

6 علت جرقه زدن کلکتور جاروبرقی

دلیل جرقه زدن کلکتور را در این موارد جستجو کنید :

1.فشار آمدن به موتور

اگر به موتور شما فشار بیاید جریان برق در کلکتور افزایش پیدا می کند و به علت بالا تر بودن جریان بیشتر از ظرفیت این قطعه ، جرقه زدن شروع می شود. علت فشار آمدن به موتور می تواند این موارد باشد :

  • پر بودن جاروبرقی : وقتی دستگاه پر باشد مکش کم می شود و موتور برای داشتن عملکرد مناسب دچار فشار می شود.
  • گیر داشتن محل عبور هوا : اگر دریچه های تنفس (محل قرار گیری فن) جاروبرقی یا لوله های آن گرفته شود موتور در کار کردن دچار فشار می شود که علت جرقه زدن کلکتور جاروبرقی جاروقی خواهد بود.
  • استفاده نا درست : استفاده طولانی مدت از جاروبرقی با دور تند و بدون استراحت دادن به آن نه تنها دمای دستگاه شما را بالا می برد و باعث جرقه زدن کلکتور می شود بلکه طول عمر دستگاه را کاهش می دهد و گاها به سوزش موتور نیز منجر می شود.

2.مشکل در کلکتور

گاهی این خود قطعه است که دچار ایراد و خرابی شده است و در حقیقت نمی تواند برق وارده به خود را کنترل نموده و به سایر قطعات برساند. در نتیجه باعث می شود که برق در این قسمت جمع شود و جرقه بزند. گاهی نیز با وجود تعویض این قطعه علت جرقه زدن کلکتور جاروبرقی بر طرف نشده است که خبر از به کار بردن کلکتور نا درست و نا متناسب با مدل دستگاه شما می دهد.

3.بالا رفتن دمای دستگاه

اگر دمای دستگاه شما به هر علتی مانند :

  1. خراب شدن فن دستگاه
  2. گرفتگی لوله ها
  3. خراب شدن ترموستات
  4. یا فشار به موتور
مشاهده  تعمیرات جاروبرقی در چیتگر

بالا برود نه تنها به موتور فشار می آید بلکه احتمالا جرقه زدن در هر قسمت دستگاه وجود دارد که طبیعتا چون برق ورود به کلکتور می رود احتمال جرقه زدن آن بیشتر از هر جای دیگری می باشد. به همین علت است که باید بالا رفتن دمای جاروبرقی را جدی بگیرید.

4.نوسانات شدید برق

یکی دیگر مهم ترین علت های جرفه زدن کلکتور بدون شک نوسانات برق می باشد که تا حدودی کنترل آن از دست ما خارج است. البته در دستگاه های برقی قطعه ای قرار داده شده است که تا حدود ولتاژ وارده به دستگاه را کنترل می کنند اما گاهی میزان نوسان به قدری بالا است که قطعه نیز کارایی ندارد. همچنین خرابی قطعه کنترل کننده ولتاژ دستگاه نیز می تواند علت جرقه زدن کلکتور جاروبرقی باشد.

5.مشکل در سیم پیچی

معمولا دستگاهی که آکبند باشد کاملا سیم پیچی درستی دارد مگر آنکه :

  1. این دستگاه تعمیر شده باشد و تعمیر کار شما در سیم پیچی آن دچار اشتباه شده باشد که در این صورت جرقه زدن کلکتور کاملا طبیعی است.
  2. در اثر ضربه یا کشیدن شدن سیم و قطعات جاروبرقی در این دستگاه و اتصالات آن مشکل ایجاد شده باشد.

در هر صورت برای برسی علت جرقه زدن کلکتور جاروبرقی در این حالت مراجعه به یک تعمیرکار تخصصی جاروبرقی الزامی است.

6.کوتاه شدن زغال آن

و در آخر باید به زغال جاروبرقی دقت کنید که در اثر استفاده کوتاه شده است. این قطعه در مجاورت کلکتور قرار دارد که کوتاه شدن آن یا تماس با کلکتور موجب جرقه زدن آن می شود. این علت جرقه کلکتور به سادگی قابل حل است کافیست به تعویض زغال دستگاه بپردازید.

علت جرقه زدن کلکتور جاروبرقی

چگونه از جرقه زدن کلکتور جاروبرقی جلوگیری کنیم؟

اگر علت جرقه زدن کلکتور جاروبرقی خرابی موتور ، قطعات ، سیستم خنک کننده یا خود کلکتور باشد باید به تعمیر یا تعویض این قطعات اقدام کنید و در غیر این صورت راه حل های زیر را دنبال کنید :

  • از دور تند جاروبرقی کمتر استفاده کنید تا به موتور فشار نیاید.
  • بین هر 15 دقیقه استفاده از جاروبرقی 5 الی 10 دقیقه صبر نمایید.
  • از استبلایزر یا محافظ دستگاه های برقی استفاده نمایید.
  • پر بودن جاروبرقی را حتما برسی کنید و از کیسه پر یا فیلتر گرفته استفاده نکنید.
  • در هنگام کار مطمئن باشید که لوله جاروبرقی پیچیده نشده است و جریان هوا به خوبی در حرکت است.
  • برای تعویض کلکتور یا تعمیر سیم پیچی حتما به تعمیر کار متخصص جاروبرقی مراجعه کتید.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

هزینه تعویض کلکتور جاروبرقی چقدر است ؟

معمولا تعویض این قطعه چندان بالا نمی باشد و با هزینه قابل قبولی (بسته به مدل دستگاه) قابل تعویض است.

آیا جرقه زدن کلکتور خطرناک است ؟

جرقه زدن کلکتور می تواند به سوختگی قطعات داخلی و مشکلاتی از این قبیل منجر شود.

چرا بعد از تعویض کلکتور این باز جرقه می زند ؟

احتمالا از مدل اشتباه کلکتور برای جاروبرقی شما استفاده شده است یا سیم پیچی آن به اشتباهی صورت گرفته است.

اشتراک در
اطلاع از

0 نظر و یا سوال خود را بپرسید
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها